تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟ پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی| کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است معاون رئیس جمهور: اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است بیانیه جنبش مطالبه در حمایت از خیزش‌های اعتراضی| اسرائیل غده‌ای سرطانی است که باید حذف شود فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: معلمان سربازان خط مقدم مقابله با هجمه فرهنگی دشمن هستند سازمان ملل: ۸۵ درصد از مدارس غزه آسیب دیده‌اند آیت‌الله علم‌الهدی: هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است| سرکوب دانشجویان در آمریکا، تابلوی لیبرال دموکراسی غرب دانشگاه آمریکایی دانشجویان معترض را به اخراج تهدید کرد اسامی کاندیدا‌های شورای وحدت اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس تصاویر پهپاد‌ها جنایت جدید ضدبشری اسرائیل در غزه را فاش کرد+ فیلم حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به شهر رفح تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
سرخط خبرها

نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۱۴۹۳۷۰
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی
وقتی که موج انقلاب همه جا را فراگرفت، طبیعی است که دل عناصر ارتش هم مثل دل‌های بقیه مردم تپید.

از زمانی که امام خمینی (ره) در سخنرانی شان در قم در سال ۱۳۴۲ با صدای رسا فرمودند: «آقا من اعلام خطر می‌کنم.‌ای ارتش ایران، من اعلام خطر می‌کنم!‌ای سیاسیون، من اعلام خطر می‌کنم!»
ارتش را به عنوان اولین مخاطب در مقابل رژیم ستم شاهی در دفاع از اسلام و مبارزه با استکبار جهانی قرار دادند.

وقتی که موج انقلاب همه جا را فراگرفت، طبیعی است که دل عناصر ارتش هم مثل دل‌های بقیه مردم تپید. در ارتش هم بعضی در صفوف جلو از نهضت و انقلاب اعلام پشتیبانی کردند، در خیابان‌ها راه افتادند و به صورت علنی یا مخفی موضع گیری کردند.

اولین اعتصاب پر زرق و برق و پر رونق از دبیرستان نظامی مسجد سلیمان شکل گرفت که طبق گزارش ساواک هشتصد دانش آموز نظامی در حمایت از مردم دست به اعتصاب غذا زدند که فردای آن روز هم این هشتصد دانش آموز نظامی به خیابان‌ها آمدند و دست به تظاهرات زدند. در لشکر ۷۷ خراسان، افسران جزء و درجه داران دست به اعتصاب غذا زدند که روحانیون مبارز مشهد نیز اطلاعیه‌ای دادند و از آن‌ها حمایت کردند که به قول ارتشبد قره باغی، لطمه بسیار بزرگی به ساختار ارتش وارد شد. از ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ هم زمان با خروج شاه، جمعی از کارکنان پایگاه‌های هوایی شاهرخی (همدان) و وحدتی (دزفول) دست به اعتصاب غذا زدند.

راه پیمایی گروهی از افسران، همافران و درجه داران پایگاه هوایی بندرعباس در محوطه پایگاه در روز ۳۰ دی ۵۷ و گزارش یک عنصر ساواک از اعلامیه کارکنان پایگاه وحدتی دزفول در میدان انقلاب تهران در سال۱۳۵۷و تظاهرات ششصد نفر از همافران و کارکنان هوانیروز در اصفهان از جمله این اعتصابات بود.

پخش نوار‌ها و اعلامیه‌های امام خمینی (ره) ترغیب سربازان به فرار و تشویق نظامیان به حضور در تظاهرات و هماهنگی با مردم، از جمله اقدامات ارتش بود.

سروان صیاد شیرازی با روحانیون اصفهان از جمله آیت ا... خادمی و حجت الاسلام والمسلمین سالک نیز جلساتی برقرار و اعلامیه‌ها یا نوار‌های سخنرانی امام خمینی (ره) را از آنان تهیه می‌کرد. شورای عالی ارتش در ساعت ۱۰:۳۰ روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تشکیل و به اتفاق فرماندهان تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از هرج و مرج و خون ریزی بیشتر بی طرفی خود را در مناقشات سیاسی فعلی اعلام و به یگان‌های نظامی دستور داده شد که به پادگان‌های خود مراجعت کنند.

بیعت همافران نیروی هوایی در ۱۹ بهمن احساس استقلال در سازمان ارتش را بیدار کرده و این احساس در کل ارتش سرایت کرد.

حضرت امام (ره) در سخنانشان فرمود که بحمدا... با خواست خدای متعال و پشتیبانی ارتش، این نهضت انقلاب اسلامی به نتیجه رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->